Kuidas valida ja kasutada targalt automaatkäigukasti

 Lisaks traditsioonilisele automaatkäigukastile pakuvad autotootjad mitu sama funktsiooni täitvat, kuid hoopis teise tööpõhimõttega isevahetajat. Autoesinduste abiga, kes vastavat tüüpi käigukastiga autosid müüvad, püüame selgitada, mis on mis.
Automaatkäigukast
Magnus Kaasik, tehniline spetsialist, United Motors AS
Tööpõhimõte
Tänapäevastes nn tavalises automaatkäigukastis tehakse ülekanne läbi planetaarsüsteemi, mida juhib hüdrauliliste sidurite kaudu hüdrauliline ja elektriline juhtplokk.
Eri sõidurežiimid
Autodel ja käigukastidel võivad erirežiimid erineda (ka nime poolest), siin levinuimad:
Sport (S) – käiguvahetus toimub kõrgematel pööretel ja viimast käiku ei lülitata. Winter (W – talv) – kohaltvõtt toimub teise käiguga, et vältida vedavate rataste läbilibisemist. Economy (E – ökonoomne) – käiguvahetus sooritatakse võimalikult vara, ehk sõidetakse madalate pööretega. Steptronic – käike saab vahetada käsitsi vastavalt soovile-vajadusele. Lisaks on tänapäevased automaatkäigukastid adaptiivsed ehk võimelised arvestama juhi sõidumaneeri ja vastavalt sellele käguvahetuspunkti nihutama. Kickdown-lülituse kaudu vahetatakse kiirendusel käik või kaks alla olenevalt kiirusest ja lülitatud käigust.
Kütusekulu ja kiirusomadused võrreldes manuaalkäigukastiga
Automaatkäigukastiga varustatud auto kütusekulu on suurem kui sama mootori ja võimsusega manuaalkäigukastiga autol. Vahe võib olla kuni 2 l / 100 km kohta, olenevalt mootori võimsusest.
Kiirendus sõltub autost ja sel kasutatavast tehnikast, tavaliselt on automaatkäigukastiga auto natuke aeglasem, kuid nüüdisaegse käigukasti korral võib olla ka sama kiire kui manuaalkäigukastiga.
Kas vajab hooldust?
Juba aastaid kasutatakse automaatkäigukastides nn longlife-õlisid, mis on tootjatel erinevad. Longlife-õlidele vahetusvälpa tehasest ette nähtud ei ole. Soovituslikult võiks õli vahetada pärast 200 000 km läbimist ja kindlasti koos õlifiltriga. Vanematel autodel võivad hooldusnõuded erineda.
Kuidas pukseerida?
Puksiiris võib automaatkäigukastiga autot vedada käigukangi N (neutraalne) asendis kiirusega kuni 50 km/h ja kuni 150 km. Eri mudelitel võivad kiirus- ja kauguspiirangud mõneti erineda. Vanematel mudelitel, millel on käigukasti õlivarras, soovitatakse enne pukseerimise algust lisada liiter õli, vältimaks kuumenemist ja kulumist (õlipump kastis ei tööta).
DSG-käigukast
Ivo Sults, tehniline koolitaja/konsultant, Saksa Auto AS
Tööpõhimõte
Ehituselt on tegu manuaalkastiga, mida lülitatakse automaatselt, see tähendab, et käigukast sisaldab sarnaseid hammasülekandeid nagu manuaalkastki. Ühe käigu pealt teisele üleminek toimub aga kahe sidurit abil. Sõites näiteks esimese käiguga on ühel võllil sisse lülitatud esimene käik ja sellele vastav sidur. Samal ajal on teisel võllil juba sisse lülitatud teisele käigule vastav ülekanne ja ootab ainult sidurite ümberlülitamist. Kui jõuab kätte aeg sisse lülitada teine käik, siis toimub see sidurite ümberlülitamisega. Elektroonika abil saavutatakse ümberlülitamisel sujuvus, see tähendab, et veomomenti vedaval siduril vähendatakse ja osa momendist kantakse üle teisele sidurile – kuni kogu veomoment on teisele sidurile kantud ja esimene sidur täielikult lahutatud ehk sisse on lülitatud teine käik. Nii saavutatakse sujuv käiguvahetus – kuigi käiguvahetusel mootori pöörded kukuvad, siis auto kiirendab ikka ühtlaselt, käiguvahetus toimub veomomenti katkestamata.
Erinevad sõidurežiimid
Olemas on D, S ja Tiptronic asendid. D – tavaline ökonoomseks sõiduks loodud programm. S-asendis vahetab DSG käike sportlikult ehk järgmine käik lülitatakse sisse hiljem, suurematel pööretel ja tagasi alla varem. Tiptronic-asendis saab juht ise manuaalselt valida, millal ta tahab käiku vahetada. Seda saab teha käigukangi abil või kui roolil on käiguvahetuslabad, siis nende kaudu.
Kütusekulu ja kiirusomadused võrreldes manuaalkäigukastiga
Et käiguvahetused on väga kiired, tagab DSG-käigukast parema kiirenduse ja väiksema kütusekulu kui manuaalkast (see oleneb küll konkreetsest autost-mootorist), käiguvahetused on aga mugavamad kui automaatkastil.
Kas vajab hooldust?
DSG-käigukasti hooldus oleneb konkreetselt käigukasti tüübist.
Volkswagen kasutab kahte sama tööpõhimõtte, kuid natuke erineva ehitusega DSG-käigukasti (lisandumas on veel uusi). Kuuekäigulisel DSG-versioonil tuleb vahetada iga 60 000 km järel õli-õlifiltrit. Seitsmekäiguline DSG hooldust ei vaja.
Kuidas pukseerida?
Volkswageni puhul on olemas reegel 50-50st. Autot ei tohi pukseerida kaugemale kui 50 km ja mitte kiiremini kui 50 km/h.
Variaatorkäigukast
Henri Daum, Nissan Nordic Europe, Baltikumi turundusjuht. Variaatorkäigukastil ehk CVTl on pidevalt muutuv ülekandearv, mis muutub suurima ja väikseima ülekandearvu vahel. See saadakse kahe muudetava diameetriga ratta ning nendevahelise erilise konstruktsiooniga ülekandeketi (või rihma) abil. Seetõttu puuduvad tuntavad käiguvahetuse „jõnksud” (eriti kui võrrelda vanemate automaatkastidega).
Erinevad sõidurežiimid?
Sarnaselt automaatkäigukastiga võivad CVTl olla erirežiimid, mis muudavad käiguvahetuse loogikat (käiguvahetuse hetke sõltuvust mootori pööretest ja kiirusest). Eri mudelitel on need erinevad. Paljud nüüdisaegsed CVTd pakuvad ka n-ö käsitsivahetamise võimalust, vahetuspunkte, mida juht saab ise juhtida-valida.
Kütusekulu ja kiirusomadused võrreldes manuaalkäigukastiga
Võrdlus manuaalkäigukastiga ei ole kohane. CVT käigukastiga mudelid on ka manuaalkäigukastiga mudelitest pisut ökonoomsemad. Tehase andmetel on näiteks (2,5liitrise mootoriga X-Trail CVT kütusekulu kuni 8% ja CO2 emissioon on kuni 3% väiksem kui manuaalkäigukastiga). CVT võimaldab hoida mootori pöördeid kõige optimaalsemas pööretevahemikus. Seda ei suuda ükski manuaal- ega automaatkäigukast. Kokkuvõttes kehtivad säästmiseks nagu teistelgi käigukasti tüüpidel tavalised ökonoomsussõidu reeglid – mis peamine, gaasipedaali tuleb vähem pressida. Lõppkiirus ja kiirendus jääb pisut manuaalkäigukastile alla.
Kas vajab eraldi hooldust?
Vanemad Nissani CVT-käigukastid kasutasid tavapärast automaatkäigukasti õli. Uuemad nõuavad spetsiaalseid Nissani originaalõlisid. Sõltuvalt mudelist ja CVT tüübist on vaja õli vahetada 90 000 km läbimisel või siis käigukasti juhtploki määratud hetkel (arvutab sõltuvalt auto kasutustingimustest õlivahetuse vajalikkuse ja seda kontrollitakse Nissani esinduses tavapärase hoolduse käigus).
Kuidas pukseerida?
Nissani CVT (ja ka automaatkäigukastiga) sõidukeid ei ole lubatud pukseerida, kui rattad on maas (kaks või neli). Vajadusel tuleb kasutada rataste all pukseerimisaluseid või asetada sõiduk veoplatvormile.
Robotkäigukast
Lauri Ert, tehniline nõustaja, Toyota Baltic
Tööpõhimõte
Tööpõhimõte sarnaneb tavalise käsitsi lülitatava sünkroniseeritud käigukastiga, kuid käikude valimine, lülitamine ja siduri lahutamine, libistamine, ühendamine on automatiseeritud. Kõik Toyota MMT-käigukastid on elektriliselt juhitud, ehk toiminguid, mida muidu teeb autojuht, tehakse elektrimootorite abil.
Erinevad sõidurežiimid
Peamised valikud on: E-Mode (Easy) ehk tavaline automaatrežiim, M-Mode (Manual) ehk juht saab ise käsitsi käiku valida. Es-Mode (Easy Sport) – sportlikku sõidustiili võimaldav automaatrežiim – hoiab mootori pööretevahemiku sellisena, et gaasipedaalile reageerimise aeg oleks lühim.
Kütusekulu ja kiirusomadused võrreldes manuaalkäigukastiga
Kütusekulu sõltub kindlasti autost – tehase andmeil on MMT-käigukastiga bensiinimootoriga Toyota Auris on näiteks manuaalkäigukastiga samast autost säästlikum, diislite puhul on kulu võrdne. Rohkem on asi kinni juhist: kes ja kuidas soove käigukasti juhtimiskeskusesse saadab.
MMT sobib rahulikku sõidustiili harrastavale sõidukiomanikule. MMT on aeglasem, sest õige käik valitakse nii, et kaitstud oleks keskkond (sisepõlemismootori mürgised heitmed võimalikult madalad) ja MMT mehaanilised osad.
Kas vajab eraldi hooldust?
Toyota robotkäigukastid ei vaja eraldi hooldust – hooldatakse vastavalt käsilülitatava kasti hooldusreeglitele.
Kuidas pukseerida?
Sarnane käsilülitusega manuaalkastiga – et õlitus ei ole rõhu all (ei vajata mehaanilist õlipumba käitust), saab pukseerida vabakäigul.
www.autoleht.ee/uudised?id=2475

« Tagasi